زبان و ادبیات عربی...

زبان و ادبیات عربی...
هناک دائماً مَن هُو أتعَسُ مِنک، فأبتسم... 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

كشف معنا و دلالت در قرآن، از مهمترين و اصلي ترين دغدغه هاي مسلمانان به ويژه مفسّران قرآن است. براي رسيدن به ابعاد نهفته متن، به ويژه متن مقدسي چون قرآن كه لايه ها و بطن هاي متعددي دارد، بايد به روابط بينامتني آن توجه كرد. متون در خود حامل پيامها و اطلاعات فرهنگي، سياسي، اجتماعي، ادبي و... هستند و قرآن هم به مثابه متني كه آخرين كتاب آسماني است و طبعاً حامل پيام توحيدي ديگر پيامبران الهي نيز هست، حامل ارزشها، فرهنگها، باورها، اخلاق، داستان پيامبران، امتهاي پيشين و ... است.لذا براي فهم آن بايد از روابط بينامتني آن آگاه بود.براي فهم يك متن، بايد به جنبه هاي هفتگانه ذيل توجه داشت:

1-    بُعد واژگان: در اين ساحت، كلمات به تنهايي بررسي مي شوند.
2-    بُعد دستور زبان: كلمات و واژه ها در جمله بررسي مي شوند.
3-    بُعد انسجام: ارتباط و پيوستگي جملات بررسي مي شود.
4-    بُعد ساختار متن: ويژگي هاي تركيبي متن بررسي مي شود.
5-    بُعد قوّت اظهاري: افعال گفتاري متن بررسي مي شود.
6-     بُعد تأسيس: انسجام متن با متون ديگر بررسي مي شود.
7-    بُعد بينامتني: ارتباط متن با متون ديگر بررسي مي شود.
 
                                                                    ادامه دارد...
 


نظرات شما عزیزان:

محمد
ساعت19:28---16 مهر 1391
سلام استاد ببخشید مزاحم میشم . محمد عزام در کتاب النص الغائب خود اشاره به این دارد که ادیبان عرب ازدیرباز با مفهوم تناص آشنایی داشتندولی آن را با اسمهای متفاوتی همچون تضمین و اقتباس و غیره میشناختند آیا می توان تناص را یک نوع سرقت ادبی بدانیم ؟ آیا پیروی ازیک وزن مشخص در بین دو شاعر را می توان تناص نامید؟ متشکرم استاد
پاسخ:در مسأله بينامتنيت بايد ميان برخي ار اصطلاحات در اين حوزه، به ويژه اصطلاحاتي كه در متون سنتي ادب عربي مطرح بوده است، تفاوت نهاد.اصطلاحات زير در اين حوزه مطرحند: 1- استشهاد: كه شكل آشكار بينامتنيت است. 2- سرقت ادبي: نسبت به استشهاد چندان روشن نيست. 3- توصيف متني: رابطِ بين متن و متني است كه از آن سخن مي گويد. 4- تضمين: شاعر يا نويسنده در شعر يا نثر خود، از شعر يا نثر ديگري بهره گيرد. 5- اقتباس: بخشي از تضمين است. برخي از ناقدان معاصر عرب، اقتباس و استشهاد را نمونه هايي از بينامتنيت مي دانند.بينامتنيت در نظر ايشان، همان تضمين متني از متن ديگر است ويا تعامل خلّاق متن حاضر و متن غايب است؛متن هم همان زايش متون قبل از خود است.نسبت تضمين با بينامتنيت هم نسبتي نزديك است.تضمين در ميان شاعران و نويسندگان امر رايجي است و برخي ناقدان آن را از زيباييهاي كلام مي دانند.حضور متن در شعر يا نوشته يك شاعر يا نويسنده گاه به اشاره است و گاه به ارجاع و گاه تضمين لفظ و معناست.در تضمين، گاه متني به صورت مستقيم و بي واسطه متن ديگر حضور مي يابد و گاه غير مستقيم، كه به استنباط شاعر يا نويسنده برمي گردد.در اين صورت اخير، بينامتنيت به رابطه اي تفسيري و معناشناختي بر ميگردد.در تفسير قرآن هم مراد از تفسير بينامتني، توجه به روابط نشانه شناختي و معناشناختي است كه متون مي توانند با قرآن داشته باشند.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ یک شنبه 16 مهر 1391برچسب:, ] [ 13:12 ] [ علي افضلي ]

.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

من علي افضلي هستم.دوست داشتم فضايي براي ارتباط با استادان اهل نظر و دانشجويانم داشته باشم.اين وبلاگ،به نوعي صفحه شخصي من است بنابراين طبيعي است كه فضاي آن با كلاس درس متفاوت خواهد بود و اساسا تلاشي در جهت اينكه اين وبلاگ موضوعات علمي محض را پوشش دهد،بعمل نخواهد آمد هرچند از طرح مسائل و مطالب علمي به شدت استقبال خواهم نمود.شما نيز هر آنچه مي پسنديد ميتوانيد ارسال داريد..سپاسگزارم
امکانات وب